’Pionier’ Henselmans wil gas geven met bouw tweede project in stationsgebied in Heerhugowaard

Illustratie De Zwarte Hond

De bouw van wooncomplex De Groene Trede betekende feitelijk de start van de transformatie van bedrijvengebied De Zandhorst achter het station van Heerhugowaard tot nieuw woongebied. En ontwikkelaar Arnold Henselmans verwacht dat de bouw van zijn tweede project in het stationsgebied volgend jaar van start gaat.

’Handelshuys’ is de naam dat het bouwproject op de hoek van de Handelsstraat en de Industriestraat heeft meegekregen. Als alles meezit kan hiervoor in het derde kwartaal van volgend jaar het startschot worden gegeven.

Het plan is een ontwerp van het gerenommeerde architectenbureau De Zwarte Hond, met vestigingen in Groningen, Rotterdam en Keulen. Het telt twee torens die met elkaar worden verbonden door een collectieve parkeervoorziening met daarboven een parkachtige tuin waarin de bewoners kunnen verpozen.

(Tekst gaat door onder de foto)

Het project Handelshuys gezien vanaf het spoor. © Illustratie De Zwarte Hond

Henselmans gaat er nu vanuit dat er in de twee torens, waarvan de hoogste twaalf verdiepingen hoog wordt, 165 appartementen worden gerealiseerd. Het plan is de helft huur, de helft koop. De appartementen variëren in grootte van 53 tot 95 vierkante meter.

In de verkoop

Waar sommige ontwikkelaars in het stationsgebied momenteel op de rem staan vanwege de sterk gestegen bouwkosten, is Henselmans van plan gas te geven. De aanvraag voor de eerste fase omgevingsvergunning is al in procedure gebracht door het college van burgemeester en wethouders van Dijk en Waard en de planning is dat de appartementen in april in de verkoop gaan.

,,Het is een rare tijd’’, zegt Henselmans, doelend op die steeds duurdere bouwmaterialen. ,,Isolatiemateriaal kost volgend jaar 25 procent meer en de prijzen voor dakpannen zijn ook flink omhoog gegaan. In 2016 konden we een standaard rijtjeshuis bouwen voor 72 à 73.000 euro, maar nu kost het al gauw 135.000 euro, exclusief btw. En waar gaat het naartoe? Daarnaast is de rente gestegen van 1,5 naar ruim 4 procent sinds de start van de oorlog in Oekraïne. Dat betekent een behoorlijke lastenverzwaring voor potentiële kopers.’’

De regelgeving draagt ook bij aan de hogere bouwkosten. Zo moeten de nieuwe woningen van het gas af en dienen ontwikkelaars bijna energieneutraal (BENG) te bouwen.

Toch heeft hij er vertrouwen in dat Handelshuys - dat vlakbij het station wordt gebouwd - een succes wordt. ,,We maken een mooi duurzaam product, waarbij wij niet meer afhankelijk zijn van gasleveringen, maar gebruik maken van de Duurzame Ring Heerhugowaard. Daarnaast is de inflatieverwachting voor 2023 inmiddels weer op een iets normaler niveau van ongeveer 3,5 procent en bedienen wij met de woningen niet alleen de goedkopere koopmarkt, maar ook de middeldure huur. Het gebied heeft veel potentie, ook als ik zie wat de collega-ontwikkelaars allemaal van plan zijn. Het wordt een parel voor Dijk en Waard.’’

Puzzelen

Met De Zwarte Hond zegt Henselmans een architectenbureau te hebben gevonden die bekend is met transformatiegebieden. ,,We zijn gaan puzzelen om te kijken wat we op deze plek konden realiseren. Veel architecten kijken vooral naar hoe een gebouw eruit moet zien, maar deze architect heeft gekeken naar wat een goede plattegrond is. Zo hebben we kleine appartementen van 53 vierkante meter. Normaal zijn dat tweekamerappartementen, maar nu wordt er bij de slaapkamer een extra ruimte gecreëerd, zodat je kunt spreken over 2,5-kamerappartementen. Deze ruimte kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld thuiswerken.’’

Verder komen de bergingen bij de woningen en niet, zoals bij De Groene Trede, op de begane grond. Bewoners hoeven hun fietsen echter niet mee naar boven te nemen. Ze kunnen deze kwijt in een grote, collectieve fietsenberging. Voor de auto’s komen er 106 parkeerplaatsen en daarnaast kunnen de bewoners gebruik maken van deelauto’s. Bij De Groene Trede is dat ook het geval. ,,Je merkt wel dat de West-Fries er nog aan moet wennen. Ze worden nog niet heel veel gebruikt.’’ Toch verwacht Henselmans dat er meer gebruik van wordt gemaakt als er meer deelauto’s in het stationsgebied komen. ,,Het heeft tijd nodig, dat is ook in andere gebieden gebleken. We willen ook deelbrommers en elektrische deelfietsen beschikbaar stellen.’’’

De hoogste toren wordt dus twaalf verdiepingen hoog en dat is voor Henselmans - die het complex zelf bouwt met behulp van onderaannemers en veel vaste partners uit de regio - bijzonder. ,,Voor ons was acht verdiepingen in De Groene Trede al hoog. Daar komt nu nog een flink stuk bovenop, maar de organisatie staat te trappelen om dit op te pakken.’’ Op de begane grond van Handelshuys is er ruimte (maximaal 1500 vierkante meter) voor nader in te vullen commerciële activiteiten.

NW360 Vastgoedontwikkeling treedt namens Henselmans op als gedelegeerd ontwikkelaar.

Vorige
Vorige

Projectupdate De Nieuwe Linden Heerhugowaard

Volgende
Volgende

Eerste kennismaking en participatie Spoorsingel-Zuid